Wat is de doorstroomtoets?
Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. In de weken voor het toetsmoment geeft de leerkracht de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere doorstroomtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen. Heeft de leerling een lagere doorstroomtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan blijft het advies van de school leidend.
De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur, die het best past bij hun niveau. De doorstroomtoets is geen examen; leerlingen kunnen niet slagen of zakken.
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De doorstroomtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.
Tussentijdse toetsen
In januari en juni wordt een tussentijdse meting gedaan om te kijken waar de school op de vakgebieden rekenen, taal en lezen staat. Hiervoor worden de IEP-toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Tevens geven de resultaten de leerkrachten inzicht in hun groep en geven de toetsen een beeld waar elke individuele leerling staat. De toetsen geven richting aan het handelen van de leerkrachten voor de volgende periode. Deze toetsen geven vooral de lange termijn resultaten aan. In de methodetoetsen voor de basisvakken zijn we vooral bezig met de korte termijn-doelen en resultaten.
Een kind is meer dan cijfers
Niet alles van waarde is meetbaar. De Fontein kenmerkt zich door een sterk en veilig pedagogisch klimaat. Dit werd opnieuw bevestigd tijdens het laatste inspectiebezoek. Kinderen komen hierdoor met een positief welbevinden tot leren en presteren vaak naar of zelfs boven verwachting.
- Doorstroomtoets
Op De Fontein nemen we de IEP-doorstroomtoets af. Afgelopen schooljaar zijn hierop stabiele scores behaald. In de tabel hieronder zie je dat we voor alle vakken boven de signaleringsnorm zitten. Het zwarte streepje is de signaleringsnorm vanuit onze schoolweging en hier moet je als school minimaal aan voldoen.
- Wat betekenen 1F, 2F en 1S?
1F: fundamenteel niveau, minimaal te behalen aan het einde van de basisschool.
2F (taal) en 1S (rekenen): streefniveaus, voor complexere taken en abstractere onderwerpen.


Resultaten De Fontein
Op alle leergebieden lagen de scores afgelopen schooljaar op 1F/2F boven het landelijk gemiddelde. Veel kinderen hebben laten zien wat optimaal haalbaar was.
- Lezen: 77% van de leerlingen behaalde 2F, hoger dan verwacht (50%).
- Rekenen: 46% behaalde 2F/1S, iets lager dan verwacht (50%).
- Taalverzorging: 62% behaalde 2F, hoger dan verwacht (57%).
De verhouding tussen schooladviezen en behaalde resultaten is goed. De doorstroomtoets liet zien dat kinderen hun potentieel echt tonen, soms zelfs hoger dan op de NSCCT werd verwacht.
Onze ambitie
- Lezen: 2F: 70%, 1F: 100% Taal: 2F: 60%, 1F: 100%
- Rekenen: 2F/1S: 50%, 1F: 90%, >1F: 10%
IJsselrijk
In de hele IJsselrijk-schoolorganisatie, dus ook op De Fontein, krijgt rekenen expliciete aandacht. Er is vorig schooljaar een actieve expertgroep gestart die komend schooljaar actief blijft. Interventies
Onze schoolinterventies dragen bij aan betere resultaten
- Meer reken,-, spelling,-, en leestijd inroosteren
- Gerichter analyseren van toetsen Werken vanuit hoge verwachtingen
- Extra aandacht voor alle basisvaardigheden
Deze maatregelen zorgen dat kinderen beter presteren en hun leerpotentieel optimaal benutten.