Categorieën

3.1 Extra ondersteuning van leerlingen

Wat is ondersteuning?

Alle scholen in een regio bieden dezelfde basisondersteuning. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat wat onder deze basisondersteuning valt. Soms hebben leerlingen extra ondersteuning nodig. Naast de basisondersteuning bieden sommige scholen extra begeleiding aan leerlingen. De school geeft in de schoolgids aan welke extra begeleiding de school biedt. Ook staat hier welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. En hoe de school contact houdt met de ouders en leerlingen over de ondersteuning.

Basisondersteuning

De basisondersteuning staat beschreven in onze POS (perspectief op school). Dit is een document die we jaarlijks, aan de hand van een vragenlijst, updaten. U kunt dit vinden op onze website. We werken samen met clusterscholen binnen Kampen, wij zijn onderdeel van netwerk Oost. Binnen ons samenwerkingsverband werken we ook samen met andere scholen. Ook zijn we onderdeel van IJsselrijk, een holding met 10 schoolverenigingen rondom de IJssel, waarvan De Fontein onderdeel is. Zij werken samen met Adapt, een expertisecentrum binnen ons samenwerkingsverband.

Gediplomeerde specialisten op school

Taal en rekenen
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?

  • Intern begeleider
  • Rekenspecialist
  • Specialist meer- en hoogbegaafdheid
  • Taalspecialist Logopedist

Binnen De Fontein is er veel aandacht voor taal en rekenen. We hebben een rekencoördinator die het proces rondom het aanbieden van rekenen bewaakt en bijstuurt. NT2-leerlingen krijgen extra ondersteuning aangeboden, passend bij de methode waar in de klas mee wordt gewerkt. Er wordt veel voorgelezen op school en we doen mee aan evenementen rondom voorlezen zoals de Kinderboekenweek en de Nationale voorleesdagen.

Sociaal-emotioneel
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?

  • Intern begeleider
  • Specialist meer- en hoogbegaafdheid
  • Orthopedagoog vanuit expertisecentrum Adapt
  • Pedagogisch educatief professional

Sociale vaardigheden
Tijdens de IPC-lessen komt ook regelmatig het onderwerp 'sova', oftewel sociale vaardigheden aan bod. Kinderen leren samen te werken, hun eigen mening te formuleren of op te komen voor zichzelf. Ook gebruiken we de PBS (positieve basis op school)- principes en geven we lessen uit de methode Kwink-SEL (Sociaal Emotioneel Leren). 
Op individueel gebied vindt er, waar nodig, coaching rondom de mindset plaats en er worden gesprekken met de leerlingen gevoerd over hun welbevinden. Aan de hand van vragenlijst KINDBEGRIP, die de leerlingen van groep 6-8 en de leerkrachten jaarlijks invullen, monitoren we de sociale veiligheid op school.

Gedrag, werkhouding en taakaanpak
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?

  • Intern begeleider
  • Kinderoefentherapeut
  • Orthopedagoog vanuit expertisecentrum Adapt

De letters PBS staan voor Positive Behavior Support - Positieve Basis op School. Op school vertalen we dit met: Goed gedrag kun je leren. We leren de kinderen lezen, taal en rekenen. Minstens zo belangrijk is dat we kinderen leren hoe ze zich goed gedragen. PBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.
Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt.
Voor onze school zijn de kernwaarden veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid belangrijk. Bij deze kernwaarden hebben we als team benoemd welk gedrag past bij deze waarden en leren we die gedragsverwachtingen i.s.m. het kidsteam de kinderen actief aan.

Motorische en lichamelijke ontwikkeling
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?

  • Intern begeleider
  • Kinderoefentherapeut
  • Orthopedagoog vanuit expertisecentrum Adapt
  • Vakleerkracht bewegen vanuit Sportservice Kampen

Op school werken we nauw samen met 2 kinderoefentherapeuten van praktijk Beter Kampen. Zij komen wekelijks langs op school om kinderen met motorische problemen die invloed hebben op het dagelijks functioneren te behandelen. Bewegen is erg belangrijk voor de ontwikkeling van een kind.

Motorische problemen zijn o.a. te herkennen aan:

  • Het bewegen is houterig en stijf
  • Motorische vaardigheden als springen, hinkelen, zwemmen, fietsen etc. worden niet voldoende beheerst.
  • Problemen met het evenwicht: deze kinderen vallen veel of hebben moeite met stilstaan
  • Moeite met de balvaardigheid Moeite met de fijne motoriek, waaronder het schrijven, knutselen, maar ook bijvoorbeeld aankleden en veters strikken.

Aanmelden voor de oefentherapie gebeurt via de intern begeleider. Tijdens de gymlessen wordt er jaarlijks een motorische beweegmeting door de vakleerkracht gedaan. Aan de hand van de uitkomsten kan in samenspraak met de groepsleerkracht en/of intern begeleider een extra beweegprogramma binnen of buiten de gymlessen worden aangeboden.

Medisch handelen en persoonlijke verzorging
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?

  • Intern begeleider
  • Pedagogisch educatief professional
  • Orthopedagoog vanuit expertisecentrum Adapt
  • Schoolarts/ schoolverpleegkundige vanuit de GGD
  • BHV

Gezondheidsonderzoeken op school

Tijdens de basisschooltijd krijgen kinderen een paar keer een gezondheidsonderzoek van de GGD. Soms komt de GGD ook langs voor een screening of een voorlichting in de klas. U ontvangt als ouder altijd een uitnodiging voor het onderzoek.
De GGD komt standaard:

  • Rond 5 à 6 jaar: controle van gehoor, ogen en algemene gezondheid.
  • Rond 10 à 11 jaar: algemene gezondheidscheck.

In groep 8 krijgen de leerlingen bovendien een voorlichting over een gezonde leefstijl. De onderzoeken worden uitgevoerd door het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Meer informatie vindt u op www.cjgkampen.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Samen met ouders, leerkrachten en de intern begeleider kijken we per kind waar de behoefte ligt op het gebied van ontwikkeling en ondersteuning. We houden onze expertise op peil door scholing en studiedagen. Doordat ons team over verschillende talenten beschikt kunnen we beter inspringen op de diverse ondersteuningsbehoeften. 

Inbreng en invloed van leerlingen

Leerlingen zijn op verschillende manieren betrokken bij het vormgeven van de basisondersteuning en het ondersteuningsaanbod. Het kidsteam, dat werkt vanuit onze PBS-principes, denkt actief mee over een positief en veilig schoolklimaat en brengt ideeën en ervaringen van leerlingen in. Daarnaast houden we tweejaarlijks een enquête onder de leerlingen van groep 5 t/m 8 om hun mening en wensen te peilen. De uitkomsten en suggesties van het kidsteam en de enquêtes worden meegenomen bij het vaststellen en verbeteren van ons ondersteuningsaanbod.

Schoolmaatschappelijk werk

Binnen De Fontein is een schoolmaatschappelijk werker vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin betrokken. U kunt bij de schoolmaatschappelijk werker terecht met uw vragen op het gebied van opgroeien en opvoeden van uw kind. Via de Intern Begeleider of de leerkracht van uw kind kunt u in contact komen met de schoolmaatschappelijk werker.

Terug

Populaire artikelen