Onze Visie

Ieder kind is uniek en een waardevol kunstwerk van God, met eigen unieke mogelijkheden. God wil met ieder kind een persoonlijke relatie aangaan, zodat het is aangesloten op de Bron van het leven (Psalm 36:10). We zien het kind als een geheel, met hoofd, hart én handen, zodat wij nadrukkelijk aandacht besteden aan overdracht van kennis, bewustmaking van houding en gedrag en het aanleren van vaardigheden.

IPC

De zaakvakken (zoals geschiedenis, natuur, aardrijkskunde) en creatieve vakken (zoals muziek, drama, tekenen, handvaardigheid) zijn verwerkt in verschillende thema’s. We werken door de hele school met het ‘International Primary Curriculum’ (IPC). Binnen de thema’s die wij elk schooljaar uitzoeken, komen de verschillende vakken allemaal aan bod. Voorafgaand aan elk thema stelt de leerkracht doelen op. Het thema start met een activiteit waarbij leerlingen worden uitgedaagd zelf met ideeën en doelen te komen. Vervolgens wordt er gedurende het thema gewerkt aan deze doelen van leerkracht en leerling. Hierbij komen aspecten als samenwerken, computervaardigheden en onderzoeksvaardigheden aan bod. Elk thema wordt afgesloten met een presentatie van wat er geleerd en gemaakt is. Bij sommige thema’s worden hierbij ook de ouders uitgenodigd. U kunt meer lezen over IPC op de website van IPC-Nederland.

PBS & Kidsteam

De letters PBS staan voor Positive Behavior Support. Op ‘De Fontein’ vertalen we dit met: Goed gedrag kun je leren. We leren de kinderen lezen, taal en rekenen. Wat minstens zo belangrijk is dat we kinderen leren hoe ze zich goed gedragen. Met behulp van PBS en het spelen van Taakspel bieden wij onze leerlingen een goed pedagogisch klimaat.

Voor ‘De Fontein’ zijn de kernwaarden: Veiligheid, Vertrouwen en Verantwoordelijkheid belangrijk. Bij deze kernwaarden hebben we als team benoemd welk gedrag past bij deze waarden en leren we die gedragsverwachtingen de kinderen actief aan. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs.

Samen met de kinderen dragen wij verantwoordelijkheid. Uit elke klas wordt één kind gekozen als lid van het Kidsteam. Een aantal keren per jaar vergadert het Kidsteam samen met de directie, leerkracht en een ouder over alles wat van belang is op De Fontein. Ook dit is een manier om onze kernwaarden vorm te geven.

De Plusgroep

De Fontein mag zich een kwadraatschool noemen. Extra aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen is geen luxe, maar noodzaak. Streven naar het beste voor ieder kind betekent dat we ook begaafde leerlingen een passend aanbod bieden. Onze plusklasmedewerkers hebben zich gespecialiseerd in begaafdheid en hebben de expertise op dit vlak. Passend onderwijs bieden aan deze groep leerlingen is maatwerk waarbij ouders betrokken worden. Versnellen, compacten of verrijken biedt veel begaafde leerlingen de uitdaging die zij nodig hebben. In onze plusgroep geven onze plusklasmedewerkers daarnaast één dag in de week les aan meer- en hoogbegaafde leerlingen in verschillende leeftijdsgroepen.